Facebook vs. arbetsgivarna

Nu har det äntligen avslöjats, det som vi kontorister vetat sedan länge nu. I en australiensisk undersökning utförd av Surfcontrol visar man hur företagsägarna förlorar stora pengar på att deras anställda använder sin arbetstid åt att bygga sociala nätverk istället för de näringslivsnätverk som arbetsgivarna förordar.

Verktyget som ger oss anställda denna möjlighet heter Facebook, och kan lättas beskrivas som ett community på webben där du kan hitta gamla bekanta och hålla kontakten med dina nuvarande. Många som Maska.nu har varit i kontakt med beskriver hur de upplever ett ökande beroende av de sociala möjligheter som Facebook erbjuder.

Enligt Surfcontrol så förlorar australiensiska företag 28 miljarder kronor om året bara på de anställdas nyttjande av Facebook. Detta är en siffra som närmar sig den som man tidigare uppskattat angående anställdas olovliga raster.

Även i Sverige ser vi hur detta nätverkande oroar företagare. Såhär beskriver en skattekonsult sin arbetsklimatsförbättring:

“Alla vet att man hänger på Facebook på arbetstid. Jag har vare sig internet eller tv hemma för jag gillar att göra nyttigare saker när jag är ledig, berättar en anonym användare som deltagit i studien.

[…]

Jag arbetar heltid som skattekonsult. De senaste två veckorna har jag nog bara jobbat en kvart om dagen, berättar en annan Facebookentusiast.”

På Facebook ökar nu också antalet så kallade grupper för anställda på större företag. I dessa grupper konspireras det mot både företagen i stort och de anställdas chefer. I dessa gruppers diskussionstrådar diskuterar man allt ifrån hur mycket man hatar att arbeta övertid till hur man kan slippa undan med att arbeta så lite som möjligt. Richar Cullen på SurfControl vittnar själv om dessa grupper i australiensiska Sydney Morning Herald.

“Det finns till och med Facebook-grupper som är till för att hålla sig undan från att jobba.”

Även Maska.nu finns självklart representerade på Facebook som en grupp där du t.ex. kan berätta hur stor del av arbetsdagen just du spenderar på Facebook.